Ouderportaal Inschrijven
  1. Home
  2. Kinderdagverblijf / Peuterwerk
  3. BSO
  4. Gastouderbureau
  5. Over ons
  6. Praktisch
  7. - Veelgestelde vragen
  8. - Aangepaste openingstijden
  9. - Inschrijven
  10. - Tarieven 2019 Werkloosheid
  11. - Tarieven 2020
  12. - De Bieënkorf App
  13. - Samenwerkingspartners
  14. - Documenten & formulieren
  15. - Nieuwsberichten
  16. Contact
Biezonder: Natalie en Ilonka halen hun diploma ‘Pedagogisch Professional Kind & Educatie'
21-11-2019

Biezonder: Natalie en Ilonka halen hun diploma ‘Pedagogisch Professional Kind & Educatie'

De diploma’s zijn getekend en de cijferlijsten uitgereikt. Pedagogisch medewerkers Natalie en Ilonka zijn officieel afgestudeerd aan de opleiding ‘Pedagogisch Professional Kind & Educatie’ (PPKE). Zij kunnen hun werk met nog meer deskundigheid uitvoeren.
 
Bij de opleiding PPKE staan vier rollen centraal. Namelijk: de rol van verbinder, pedagogisch professional, initiator en vormgever. Vanuit deze rollen gaan Ilonka en Natalie na hun opleiding te werk. Het doel? Meer samenwerking en verbinding tussen verschillende disciplines in het werkveld én meer met doelen gaan werken in de organisatie.
 
Verbinding
“Wij zijn de opleiding gestart omdat er een grote behoefte is aan verbinding tussen verschillende disciplines in het werkveld,” vertelt Natalie. “Er zijn op dit moment veel ‘eilandjes’ onder onze samenwerkingspartners zoals onderwijs en jeugdzorg. Zij hebben elkaar nodig om een kind te kunnen helpen. Om dit te kunnen doen moet je de situatie van een kind in kaart brengen: waar staat het in de ontwikkeling en wie uit het netwerk betrek je erbij om de ontwikkeling te stimuleren?” Ilonka: “Ik weet nu bij wie, of welke instantie, ik aan de bel kan trekken als wij ergens tegenaan lopen. Ik heb geleerd om die verbinding te maken en een compleet netwerk te creëren met verschillende disciplines.”
 
Doelen voor taalontwikkeling
Ook Ilonka zal zich bezighouden met nieuwe ontwikkelingen voor de Bieënkorf. Ilonka: “Ik ben tijdens mijn studie vooral bezig geweest met VVE, dat is voor-en vroegschoolse educatie. Ik merkte vanuit de aanbevelingen van de VVE dat wij meer met doelen moeten gaan werken. Ook bij de Bieënkorf probeer ik dit toe te passen. Het staat nog in de kinderschoenen, maar we zijn aan het kijken hoe wij doelen kunnen verbinden aan kinderen die achterlopen met taal. Zo zijn wij op dit moment bezig met pre-teaching voor kinderen met een VVE-indicatie. Zij worden apart genomen en krijgen per thema bepaalde woorden en opdrachtjes. Dit heeft een positief effect op hoe snel het kind leert.”
 
Teamdoel
Natalie: “Ik heb tijdens de opleiding onderzoek naar jeugdzorgorganisatie Trias en hun competentiegericht werken gedaan. Bij Trias kijken ze anders naar de competenties van een kind: wat kan én mag een kind wél. Een kind heeft veel meer aan die positieve wijze van opvoeden en dat willen wij hier gaan toevoegen als teamdoel, door middel van een cursus. Dat proces heeft tijd nodig. Wij hebben de intentie om rustig te beginnen, want het is belangrijk dat het personeel gemotiveerd is.” Natalie benadrukt deze plannen nog: “Wij krijgen bij de Bieënkorf nu de kans om te focussen op doelen, maar wij staan nog aan het begin van het proces.”
 
Blijven ontwikkelen
De Bieënkorf vindt het erg belangrijk dat medewerkers zich blijven ontwikkelen. Zo zijn er vorig jaar maar liefst vijf collega’s geslaagd voor de opleiding ‘Gespecialiseerd pedagogisch medewerker’. Zij vertellen hier over hun specialisme.
  1. Sitemap
  2. Privacyverklaring