Ouderportaal Inschrijven
  1. Home
  2. KDV / Peuterwerk
  3. BSO
  4. Gastouderbureau
  5. Over ons
  6. Praktisch
  7. - Veelgestelde vragen
  8. - Aangepaste openingstijden
  9. - Inschrijven
  10. - Tarieven 2024 Kinderopvangtoeslag Toolkit 'Uitleg Kinderopvangtoeslag' Werkloosheid
  11. - De Bieënkorf App
  12. - Samenwerkingspartners Kindcentrum Wijhe
  13. - Documenten & formulieren
  14. - Nieuwsberichten
  15. Contact
Vier vragen aan Ivanka Jonkman van het gastouderbureau
14-05-2019

Vier vragen aan Ivanka Jonkman van het gastouderbureau

Als je kind via de Bieënkorf naar een gastouder gaat, heb je haar wel eens gesproken: het gezicht van het gastouderbureau. Maar wat doet zij nog meer, behalve een geschikte gastouder voor je zoeken? We stellen vier vragen aan Ivanka Jonkman van het gastouderbureau.
 
1. Wat doet het gastouderbureau?
“Het gastouderbureau bemiddelt tussen gast- en vraagouders en helpt beide partijen. Aan de kant van de gastouder zorgen we voor controle, omdat een gastouder zich aan bepaalde regels moet houden om het werk te mogen doen. We zorgen ook voor ondersteuning als er vragen of zorgen zijn over een kind. Aan de kant van de ouders helpen we met het zoeken naar een geschikte gastouder. Daarnaast hebben we regelmatig evaluaties om te kijken hoe de opvang verloopt en beantwoorden we vragen over kinderopvangtoeslag.” 
 
2. Welke zaken controleert het gastouderbureau?
“Gastouders moeten dus aan voorwaarden voldoen. Zo is het belangrijk dat ze een EHBO-certificaat hebben en hiervoor regelmatig een herhalingscursus doen. Het gastouderbureau organiseert deze cursussen. Het huis moet aan bepaalde eisen voldoen en veilig zijn voor kinderen. Zo moet de tuin moet omheind zijn, de stopcontacten beveiligd, enzovoort. Die risico-inventarisatie doe ik ieder jaar opnieuw. De gastouder en huisgenoten moeten beschikken over een verklaring omtrent het gedrag en moet de gastouder een relevante opleiding hebben. Dat zijn dus de wettelijke regels, maar vanuit de Bieënkorf zijn er ook aanvullende voorwaarden. We vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat de gastouder zich bijschoolt. Daarom bieden we elk jaar een cursus aan.”
 
3. Wat is het nut van het gastouderbureau?
“Het gastouderbureau is een wettelijk verplichte schakel tussen gastouder en vraagouder. We zijn onafhankelijk en daarom is het belangrijk dat wij degene zijn die controleren of de gastouders zich aan de regels houden, bijvoorbeeld niet te veel kinderen opvangen. Omdat wij alleen gastouderopvang aanbieden in een straal van 15 kilometer rondom het kindercentrum, kennen we onze gastouders goed en zijn de lijnen kort. Het bureau is een objectieve partij bij problemen of vragen. De betalingen en overeenkomsten gaan via ons. De gastouder is er voor de zorg voor de kinderen. Dat is hun taak, en de rest doen wij.”   
 
4. Waarom betalen ouders ook het gastouderbureau?
“Ouders beseffen niet altijd dat het gastouderbureau zoveel regelt achter de schermen. Dat snap ik heel goed: als de opvang net start hebben we veel contact met ouders voor de bemiddeling, maar daarna verdwijnen we meer naar de achtergrond. De bureaukosten gaan naar het werk dat we doen voor de financiën, de controles op en verzekering van gastouders en het contact dat we houden met beide kanten. Maar ook naar de EHBO-cursussen, de bijscholing van gastouders, ondersteuning bij kinderopvangtoeslag, informeren over ontwikkelingen in de regelgeving en het bekijken van de mogelijkheden van een vervangende gastouder bij ziekte of vakantie.”
Bekijk pagina
  1. Sitemap
  2. Privacyverklaring