Ouderportaal Inschrijven
  1. Home
  2. KDV / Peuterwerk
  3. BSO
  4. Gastouderbureau
  5. Over ons
  6. Praktisch
  7. - Veelgestelde vragen
  8. - Aangepaste openingstijden
  9. - Inschrijven
  10. - Tarieven 2024 Kinderopvangtoeslag Toolkit 'Uitleg Kinderopvangtoeslag' Werkloosheid
  11. - De Bieënkorf App
  12. - Samenwerkingspartners Scholen voor Morgen
  13. - Documenten & formulieren
  14. - Nieuwsberichten
  15. Contact
Bijna Groot: als je bijna naar school mag, mag je naar Banjertijd
28-11-2018

Bijna Groot: als je bijna naar school mag, mag je naar Banjertijd

In ‘Bijna Groot’ lichten we een activiteit uit binnen de Bieënkorf die in het teken staat van ontwikkeling. Deze keer: Banjertijd, het moment speciaal voor kindjes van 3 die bijna naar de basisschool gaan.

Naar de basisschool… dat is spannend, maar ook leuk. Daarom is er bij de Bieënkorf twee keer per dag Banjertijd: een speciaal moment voor kinderen vanaf 3 jaar waarmee ze op een leuke manier worden voorbereid op school. Tijdens Banjertijd gaat dit groepje kinderen even weg van de rest. Door een pedagogisch medewerker krijgen ze activiteiten aangeboden ter voorbereiding op groep één van de basisschool.
 
In het treintje
Voordat Banjertijd begint, worden de stoeltjes, tafeltjes en spullen klaargezet. Er wordt hierbij gelet op de plek waar de kinderen komen te zitten: iedereen moet het goed kunnen zien. Meestal is er sprake van een kring. Het uit de groep halen van het kind gebeurt op speelse wijze. De kindjes vertrekken in een ‘treintjespolonaise’ naar Banjertijd, terwijl wordt gezongen:

Tjoeke tjoek daar gaat het treintje
Waar gaan wij naar toe
Waar gaan wij naar toe
Tjoeke tjoek daar gaat het treintje
Het is weer Banjertijd

 
Ontwikkelingsgericht
Vervolgens gaan de driejarigen aan de slag. Tijdens Banjertijd worden er bewust andere activiteiten uitgevoerd dan in de peuterwerkgroepen. De activiteiten zijn ontwikkelingsgericht. Er wordt veel gewerkt met leskoffers waarin een bepaalde activiteit aan de hand van een prentenboek wordt behandeld. Wat ze dan doen? Denk aan activiteiten die te maken hebben met taal, rekenen, tellen, sorteren, kleuren en begrippen. Zo kunnen de kindjes bijvoorbeeld kralen na-rijgen, klappen ze woordjes of spelen ze met muziekinstrumenten. Ook wordt aandacht besteed aan bewegend leren.
Bekijk pagina
  1. Sitemap
  2. Privacyverklaring